رئیس محیط زیست پارس آباد نسبت به سوزاندن بقایای محصولات زراعی در مزارع هشدار داد

رئیس محیط زیست پارس آباد نسبت به سوزاندن بقایای محصولات زراعی در مزارع هشدار داد

پارس آباد ، اردبیل - رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مرزی پارس آباد مغان نسبت به آتش زدن ضایعات محصولات کشاورزی در داخل مزارع به کشاورزان منطقه هشدار داد.

 

محمد مجرد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این کار موجب از بین رفتن مواد ارزشمند خاک ، افزایش شوری خاک زراعی و آلودگی آب و هوا و محیط زیست شده و سلامت ساکنان منطقه را نیز به مخاطره می اندازد.

وی گفت: برخی از کشاورزان به امید کاهش خسارت آفات و بیماری ها در کشت های بعدی و همچنین تسریع در آماده سازی زمین برای کشت ثانویه بلافاصله پس از برداشت محصولات کلزا 

و غلات اقدام به سوزاندن کاه و کلش و دیگر بقایای گیاهی مزارع می کنند.

وی افزود: با تکرار این شیوه غیر علمی حاصلخیزی خاک و جمعیت حشرات و ریز موجودات زنده مفید خاک کاهش یافته و پس از مدتی مزارع کشاورزان غیرقابل کشت خواهد شد.

وی با اشاره به مضرات و عواقب زیانبار سوزاندن ضایعات محصولات زراعی اظهار کرد: تحقیقات 

نشان می دهد که بقایای گیاهی به عنوان یک منبع تجدید پذیر مهم و سرشار از مواد مغذی نقش بسزایی در اصلاح خاک زراعی دارد. 

وی بهره گیری از مواد تجزیه کننده ، دستگاه های خردکننده ضایعات و بقایای گیاهی ، جمع آوری و استفاده از بقایای گیاهی به عنوان بستر تهیه کمپوست و نیز تولید کودهای آلی در کنار اقدامات آموزشی و ترویجی را مناسب ترین روش حذف باقیمانده محصولات کشاورزی از زمین های زراعی دانست.

وی افزود: زارعان می توانند پس از برداشت محصول کاه و کلش بریده شده را از مزرعه خود خارج و بقایای برجای مانده و بریده نشده را با استفاده از ساقه خرد کن ، خرد کرده و با شخم مناسب به زیر خاک برگردانند.

وی همچنین کشاورزان را به خودداری از آتش زدن و سوزاندن کاه و کلش پس از برداشت محصولاتی از جمله گندم ، جو ، کلزا و برنج فراخواند و گفت: با توجه به صراحت منع قانونی در این زمینه اداره حفاظت محیط زیست در قبال حفظ سلامت جامعه و محیط زیست با افراد متخلف برخورد قانونی می کند.

وی از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه آتش زدن بقایای محصولات زراعی مراتب را در اسرع وقت با شماره های 04527221141 و 09143588496 به اداره حفاظت محیط زیست پارس آباد اطلاع دهند.

7121/594/530

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اخبار ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 خرداد 1392برچسب:, | 1:19 قبل از ظهر | نویسنده : علیرضا بهزاد بیگدیلو |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • اسکندر